Zapalenie błony śluzowej żołądka – przyczyny, objawy, leczenie, dieta

zapalenie1

Jedną z niebezpiecznych chorób, objawiającą się problemami z układem trawiennym, jest zapalenie błony śluzowej żołądka. Jest to schorzenie, które często lekceważymy, tymczasem nieleczone może prowadzić do niebezpiecznych powikłań. Szybkie rozpoznanie oraz odpowiednio dobrane metody leczenia pomogą nam całkowicie pozbyć się dolegliwości i powrócić do normalnego funkcjonowania. Co powinniśmy wiedzieć o nieżycie żołądka, jakie są jego objawy i jak przebiega leczenie? Zobaczmy!

Zapalenie błony śluzowej żołądka – co to jest?

Zapalenie żołądka nazywane jest inaczej katarem żołądka lub nieżytem żołądka. Może mieć charakter nagły lub przewlekły. W terminologii medycznej znajdziemy także takie określenia jak nadżerkowe lub beznadżerkowe zapalenie żołądka. Każdy z tych terminów jest groźny dla naszego zdrowia i może prowadzić do wewnętrznego krwawienia lub owrzodzenia błony śluzowej żołądka.

Zapalenie żołądka – objawy

U niektórych osób zapalenie żołądka może przebiegać bezobjawowo, u większości jednak występują takie dolegliwości, jak:

– wymioty i nudności;

– uczucie pełnego brzucha;

– ból w nadbrzuszu;

– zgaga;

– niestrawność;

– czkawka;

– krwawienie z układu pokarmowego.

Gastropatia krwotoczna – jest to uszkodzenie błony śluzowej żołądka, objawiające się tzw. wrzodem Curlinga. Na powierzchni błony tworzą się nadżerki, przez które dochodzi do krwawień. Pacjenci cierpiący na nadżerkowe zapalenie błony śluzowej żołądka mogą zauważyć krew w stolcu lub wymiotować krwią.

zapalenie

Autoimmunologiczne zapalenia błony śluzowej żołądka – przewlekły proces zapalny, prowadzący do zaniku błony śluzowej w żołądku. Objawia się bladą skórą, kołataniem serca, brakiem apetytu, bólami głowy, zmęczeniem.

Zapalenie żołądka – przyczyny

Zapalenie błony śluzowej żołądka może być spowodowane między innymi:

– uszkodzeniami toksycznymi (po zbyt długim stosowaniu silnych leków);

– alergią pokarmową;

– niewydolnością nerek lub wątroby;

– przewlekłym stresem;

– uszkodzeniami mechanicznymi (np. po operacji);

– nadużywaniem alkoholu;

– przyjmowaniem przez dłuższy czas kwasu acetylosalicylowego lub niesteroidowych leków przeciwzapalnych;

– zgagę i refluksem żołądka;

bakterią helicobacter pyroli.

zapalenie4

Diagnostyka zapalenia błony śluzowej żołądka

Do prawidłowego zdiagnozowania zapalenia błony śluzowej żołądka, lekarz może zlecić następujące badania:

gastroskopię– lekarz może pobrać do badania niewielką próbkę tkanki, która zostanie przesłana do analizy laboratoryjnej w celu ustalenia przyczyn dolegliwości;

badania krwi – badania krwi pomagają wykryć obecność bakterii helicopatcer pylori;

badanie stolca – wykryje obecność krwi w stolcu;

badanie soku żołądkowego – w celu ustalenia, czy nie jest zaburzona produkcja kwasu żołądkowego;

prześwietlenie górnego odcinka przewodu pokarmowego.

Leczenie zapalenia błony śluzowej żołądka

Leczenie zapalenia błony śluzowej żołądka zależy od stadium oraz przyczyn pojawienia się choroby.

Może przebiegać poprzez:

– stosowanie inhibitorów pompy protonowej (leków zobojętniających) przy zbyt dużym wydzielaniu kwasu żołądkowego;