Refluks żołądkowo – przełykowy

refluks3

Odczuwasz pieczenie za mostkiem? Coraz częściej po posiłku męczy Cię zgaga? Być może masz do czynienia z refluksem żołądkowo-przełykowym (ang. Gastroesophageal Reflux Disease), schorzeniem, które uprzykrza życie milionom osób na świecie.

Refluks żołądkowo przełykowy – co to jest?

Refluks żołądkowo-przełykowy związany jest z cofaniem się treści żołądka do przełyku, co powoduje nieprzyjemne uczucie pieczenia. Dolegliwości nasilają się, gdy jesteśmy w pozycji leżącej lub krótko po zjedzeniu obfitego posiłku.

refluks

Do zwracania treści żołądkowej do przełyku dochodzi przez obniżone napięcie zwieracza dolnego przełyku. Przy normalnym funkcjonowaniu tego narządu, zwieracz zamyka się całkowicie, zapobiegając zwracaniu pokarmu do przełyku po trafieniu do żołądka. Przy uszkodzeniu lub osłabieniu zwieracza, treść żołądka cofa się do góry, po pewnym czasie swoją kwaśną treścią powodując stan zapalny. Wtedy pojawia się zgaga, a nawet uczucie pieczenia w jamie ustnej. Może temu towarzyszyć także ból szyi oraz objawy podobne jak przy zawale serca, czyli ucisk w klatce piersiowej.

W niektórych przypadkach treść żołądka dostaje się do oskrzeli lub krtani, również powodując stan zapalny i prowadzać do chorób tych narządów. Występuje to najczęściej podczas snu, gdy zmniejsza się napięcie zwieracza dolnego przełyku.

Refluks – kto choruje najczęściej?

Refluks żołądkowo-przełykowy może wystąpić u ludzi w każdym wieku. Najczęściej diagnozuje się go u osób po 40. oraz u kobiet w ciąży. Przyczyny schorzenia mogą leżeć także w chorobach, takich jak cukrzyca, zaburzenia hormonalne czy choroby reumatologiczne.

W krajach wysoko rozwiniętych objawy refluksu pojawiają się każdego dnia u ok. 5-10% populacji, a raz w tygodniu u ok. 20%. Wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko pojawienia choroby, która występuje równie często u kobiet, jak i u mężczyzn.

Czynniki, zwiększające ryzyko zachorowania na refluks żołądkowo-przełykowy:

– ciąża;

– otyłość;

– zaburzenia perystaltyki jelit;

– dysfunkcja dolnego zwieracza przełyku;

– niedokwaszanie żołądka.

Refluks żołądkowo-przełykowy – objawy

Głównym objawem refluksu jest pieczenie w przełyku nazywane zgagą. Pojawia się zazwyczaj po obfitym posiłku, najczęściej, gdy znajdujemy się w pozycji leżącej. Do objawu głównego mogą dołączyć wymioty, uczucie goryczy w jamie ustnej, czasem trudności w przełykaniu. Często towarzyszy temu również ból brzucha.

refluks1

W niektórych przypadkach pojawiają się nietypowe symptomy refluksu żołądkowo-przełykowego, takie jak:

– ból w klatce piersiowej lub za mostkiem;

– męczący, duszący kaszel;

– nawracające zapalenia górnych dróg oddechowych;

– próchnica zębów.

Ze względu na wyjątkowy charakter objawów, które nie są związane z przełykiem, refluks może być mylony z zawałem serca, chorobą górnych dróg oddechowych lub alergią.

W przypadku krwawienia z przełyku, nagłego spadku wago oraz znacznych problemów z przełykaniem należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza.

Przyczyny refluksu żołądka

Oprócz złej diety, refluks żołądka może pojawić się przy:

– cukrzycy;

– stwardnieniu skóry;

– chorobie alkoholowej;

niedokwaszeniu żołądka;

– zaburzeniach hormonalnych.

Refluks mogą powodować również niektóre leki, między innymi:

– tabletki antykoncepcyjne;

– leki na chorobę wieńcową;

– leki na nadciśnienie tętnicze i choroby płuc.

Diagnostyka refluksu żołądkowo-przełykowego

W przypadku, gdy pojawią się u nas którekolwiek z wyżej wymienionych objawów refluksu, warto udać się do lekarza, który wykona gastroskopię lub, w cięższych przypadkach – manometryczne badanie przełyku.

Manometryczne działanie przełyku – co to jest?

Badanie to polega na analizie ciśnienia przełyku, które zakłóca prace mięśnia zwieracza dolnego przełyku. Dzięki tej metodzie można całodobowo kontrolować pH przełyku.

Należy wziąć również pod uwagę możliwość, że objawy wskazujące na refluks, mogą tak naprawdę być spowodowane innymi dolegliwościami.

Leczenie refluksu żołądkowo-przełykowego

Leczenie refluksu żołądkowego przebiega najczęściej poprzez podawanie leków zmniejszających wydzielanie soku żołądkowego. Nie zawsze jest to jednak skuteczny sposób, gdyż produkty te charakteryzują się wysokim odsetkiem skutków ubocznych. Co więcej, jeżeli refluks spowodowany jest niedokwaszeniem żołądka, czyli zbyt małą ilością kwasu żołądkowego – inhibitory pompy protonowej tylko pogłębią jego objawy. Istotne jest więc dokładne stwierdzenie przyczyny występowania dolegliwości.

Inną metodą leczenia refluksu jest postępowanie chirurgiczne.

Domowe sposoby leczenia refluksu

Zanim zdecydujemy się na terapię medyczną, możemy spróbować poradzić sobie z refluksem domowymi sposobami.

Co nasila refluks?

– leżenie po posiłku;

– noszenie zbyt ciasnych ubrań;

– palenie papierosów;

– tłuste pokarmy;

-kawa i czarna herbata;

– ćwiczenia fizyczne bezpośrednio po posiłku;

– ostre przyprawy;

– słodkie napoje gazowane;

– dania smażone;

– stres.

Co łagodzi refluks?

– niegazowana woda mineralna;

– lekkostrawne tłuszcze zwierzęce;

– oleje roślinne;

– gotowane warzywa;

– zioła: podbiał, malwa czarna, lukrecja, prawoślaz lekarski, rumianek;

– ocet jabłkowy;

– witamina C.

Dieta w refluksie żołądka

Dieta przy refluksie żołądka jest bardzo ważna. Większość chorych podczas terapii musi całkowicie zmienić sposób odżywiania.

refluks2

Główną zasadą diety przy refluksie jest unikanie jedzenia przed snem. Następnie należy wyeliminować obfite posiłki, na rzecz mniejszych,a więc jeść częściej, ale mniej.

Czego unikać przy refluksie żołądka:

– smażonych potraw;

– tłustego mięsa;

– nabiału;

– kawy i czarnej herbaty;

– alkoholu.

Refluks żołądka – produkty zalecane:

– chude mięso;

– warzywa gotowane;

– chude ryby;

– łagodne przyprawy;

– woda mineralna niegazowana.

Refluks żołądka u dzieci i niemowląt

Refluks żołądkowo-przełykowy u niemowląt często mylony jest z ulewaniem, wynikającym ze zbyt mało rozwiniętego zwieracza przełyku. Jest to zjawisko fizjologiczne, ustępujące wraz z rozwojem dziecka.

Jak rozpoznać czy dziecko ma refluks?

Przy refluksie żołądkowym u dziecka pojawiają się trudności z jednostajnym ssaniem mleka. Dziecko albo rezygnuje z jedzenia, albo wręcz przeciwnie – pije zachłannie, łapczywie. Maluch wykazuje niepokój, może również szybko przybierać na wadze.

Przy refluksie u dzieci często nie występuje palenie w przełyku, dlatego objawy trudno rozpoznać. Lekarze do prawidłowej diagnostyki wykonują pH-metrię, badanie endoskopowe lub manometrię przełyku.

Refluks u kobiet w ciąży

refluks4

Kobiety w ciąży należą do grupy zwiększonego ryzyka wystąpienia refluksu. Leczenie schorzenia u kobiet w ciąży przebiega niefarmakologicznie. Przyszłym mamom zaleca się zmianę trybu życia oraz wprowadzenie specjalnej diety. Jakiekolwiek stosowane leki muszą mieć jak najmniejszą dawkę i najczęściej są to produkty, które nie są wchłaniane do krwiobiegu. W cięższych przypadkach stosuje się ranitydynę, jednak terapia musi przebiegać bardzo ostrożnie, pod ścisłą kontrolą lekarza.

Powikłania refluksu żołądkowego

Do niebezpiecznych powikłań refluksu żołądkowo-przełykowego należą:

– zmiany w przełyku – zwężenie przełyku;

– owrzodzenia;

– rak przełyku.

Refluks – czy możliwy jest całkowity powrót do zdrowia?

Pytanie to pada bardzo często w przypadku refluksu. Nie jest to choroba śmiertelna, aczkolwiek może bardzo utrudnić codzienne życie, a nieleczona – doprowadzić do groźnych powikłań.

Stosując odpowiednią dietą oraz terapię pod okiem lekarza można znacznie złagodzić objawy refluksu i powrócić do normalnego funkcjonowania. Pamiętajmy, że zdrowy tryb życia i odpowiednia dieta to jedne ze sposobów profilaktyki, dlatego warto stosować się do ich zasad, nawet jeżeli nie odczuwamy dolegliwości, związanych z refluksem żołądkowo-przełykowym.