Rak żołądka – objawy, przyczyny, sposoby leczenia

rak żołądka

Rak żołądka zaczyna się, gdy komórki nowotworowe tworzą się w wewnętrznej ściance żołądka. Te komórki mogą urosnąć do guza nowotworowego. Choroba rozwija się powoli przez wiele lat i najczęściej pojawia się u mężczyzn. Szacuje się, że rak żołądka jest na trzecim miejscu pod względem przyczyny zgonów u mężczyzn i na piątym u kobiet.

Rak żołądka – przyczyny

Naukowcy nie wiedzą dokładnie, co powoduje, że komórki nowotworowe zaczynają się tworzyć w ścianach żołądka. Wiadomo natomiast o kilku czynnikach, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby. Jedną z nich jest zakażenie bakterią Helicobacter pylori, która wywołuje wrzody. Kolejną przyczyną jest zapalenie błony śluzowej żołądka, pewien rodzaj długotrwałej anemii zwanej niedokrwistością złośliwą oraz rozrosty w żołądku zwane polipami, które również mogą zwiększać prawdopodobieństwo zachorowania na raka.

rak żołądka5

Inne czynniki zwiększające ryzyko zachorowania to:

– palenie papierosów;
– nadużywanie alkoholu;
– nadwaga i otyłość;
– dieta bogata w wędzone, marynowane lub słone potrawy;
– częściowa resekcja żołądka;
– grupa krwi typu A;
– zakażenie wirusem Epstein-Barr;
– uwarunkowania genetyczne;
– przebywanie w pomieszczeniach o dużym zapyleniu, na co narażone są niektóre grupy zawodowe, jak górnicy czy pracownicy hut;
– kontakt z azbestem.

Objawy raka żołądka

W początkowej fazie choroby, rak żołądka może powodować:

– niestrawność;
– uczucie wzdęcia po zjedzeniu posiłku;
– zgagę;
– nudności;
– utratę apetytu.

Oczywiście sama niestrawność lub zgaga po posiłku nie oznacza, że jest się poważnie chorym. W przypadku, gdy często odczuwasz te objawy, zgłoś się do lekarza.

W zaawansowanej fazie rozwoju nowotworu żołądka mogą pojawić się bardziej poważne objawy, takie jak: silny ból brzucha, występujący najczęściej po posiłku, umiejscowiony w nadbrzuszu; zaburzenia w wypróżnianiu (zaparcia lub biegunka) i czarny kolor stolca, co jest efektem krwawienia z przewodu pokarmowego; nudności i wymioty; nagła utrata wagi ciała; problem z połykaniem; wstręt do jedzenia mięsa. Częstym objawem jest również niedokrwistość, spowodowana krwawieniem z guza nowotworowego. U osób chorych występuje też ogólne osłabienie, brak apetytu, blada skóra i spojówki, uczucie senności i zmęczenia.

rak żołądka3

Niestety rak żołądka jest często wykrywany w zaawansowanej fazie. Warto zwracać uwagę na powyższe objawy choroby, gdyż tak jak w przypadku większości chorób nowotworowych, wczesne jej wykrycie znacznie zwiększa skuteczność terapii, co daje nadzieje na całkowite wyleczenie.

Diagnostyka raka żołądka

Diagnostyka raka żołądka rozpoczyna się od badania przedmiotowego. Twój lekarz, po stwierdzeniu, że objawy subiektywne i obiektywne mogą sugerować stan chorobowy, zleci wykonanie podstawowych badań:

badanie krwi – w celu wykrycia obecności komórek nowotworowych w organizmie;

prześwietlenie górnej części przewodu pokarmowego – przed tym badaniem, pacjent wypija płyn zwany kontrastem, który powoduje uwidocznienie ścian żołądka oraz obraz błony śluzowej.

Po stwierdzeniu obecności guza lekarz przeprowadzi badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu do żołądka przez przełyk cienkiej rurki zakończonej kamerką, a następnie pobierze mały wycinek ze ściany żołądka do badań laboratoryjnych.

By określić stopień zaawansowania choroby, konieczne może być przeprowadzenie specjalistycznych metod diagnostycznych takich jak: tomografia jamy brzusznej, która tworzy szczegółowy obraz wnętrza ciała człowieka lub rezonans magnetyczny.