Koenzym Q10 – właściwości. Czym jest koenzym q10? Źródła

1932879

Koenzym Q10 kojarzony jest głównie z właściwościami hamującymi działanie wolnych rodników, a więc spowalniającymi procesy starzenia. Substancja ta znajduje się często w kremach na zmarszczki oraz innych kosmetykach pielęgnacyjnych. Warto jednak wiedzieć, że koenzym Q10 ma znacznie szersze znaczenie dla naszego zdrowia i tak naprawdę jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek ciała. To właśnie on dba o to, aby naszemu ciału nigdy nie zabrakło energii do działania poszczególnych narządów. Przyjrzyjmy się bliżej właściwościom koenzymu Q10 i zobaczmy, jakie są jego źródła.

1905738

Koenzym Q10 – źródła

Oprócz suplementacji, koenzym Q10 znajdziemy w takich produktach, jak:

• szpinak;
  • brokuły;
  • naturalne oleje;
  • podroby;
  • ryby;
  • produkty pełnoziarniste.

Warto pamiętać o tym, aby produkty z koenzymem Q10 poddawać jak najmniejszej obróbce termicznej, gdyż pod wpływem działania wysokiej temperatury, ilość tego cennego składnika się zmniejsza. Najlepiej także spożywać je wraz z tłuszczami dla lepszego wchłaniania.

Koenzym Q10 – kto jest narażony na niedobory?

Produkcja koenzymu Q10 zmniejsza się po 35 roku życia, dlatego od tego czasu warto zwrócić uwagę na uzupełnianie tego składnika. Na niedobory cierpieć mogą również osoby bardzo aktywne fizycznie, zwłaszcza te, które uprawiają intensywne trening cardio i siłowe lub często biegają. Zbyt małe ilości koenzymu zdarzają się również u osób z zaburzeniami wchłaniania oraz schorowanych i żyjących w zanieczyszczonym środowisku.

Sprawdź: Dlaczego warto przyjmować nootropiki?

Koenzym Q10 – właściwości i zastosowanie

Koenzym Q10 to składnik, który w naszym organizmie pełni wiele ważnych funkcji. Zobaczmy, do czego się przyczynia i czemu zapobiega oraz dlaczego warto pamiętać o uzupełnianiu jego niedoborów.

Koenzym Q10 pomaga w leczeniu niewydolności serca

Niewydolnością serca nazywamy stan,w którym serce nie jest w stanie doprowadzać odpowiedniej ilości krwi do narządów, przez co albo są one niedokrwione, albo zalega w nich zbyt duża ilość krwi.

Do objawów niewydolności serca zaliczamy:

• duszności;
  • omdlenia;
  • ciągłe zmęczenie;
  • zawroty głowy;
  • kołatanie serca;
  • obrzęki.

Główną przyczyną tej dolegliwości jest oczywiście choroba niedokrwienna serca, jednak badania wykazują, że może do niej dojść również w przypadku niedoborów niektórych składników. Czasem niewydolność spowodowana jest niedoborem energii w mięśniu sercowym, co wpływa na pogorszenie jego funkcjonowania. A jak wspomniałam wcześniej, koenzym Q10 pełni ważną rolę w produkcji tej energii. Niektóre przypadki niewydolności serca spowodowane są właśnie poprzez obniżenie wewnątrzkomórkowej zawartości koenzymu Q10, co może być spowodowane między innymi zażywaniem statyn – leków na obniżenie poziomu cholesterolu, przeciwdziałające zawałom i udarom mózgu.

Koenzym Q 10 wpływa na płodność u mężczyzn

Koenzym Q10 przyczynia się do poprawy produkcji plemników oraz ich ruchliwości. Jest również silnym antyoksydantem, a problemy z płodnością często spowodowane są uszkodzeniami oksydacyjnymi oraz stanami zapalnymi, które zaburzają funkcjonowanie układu rozrodczego u mężczyzn.

1707026

Koenzym Q10 na bóle głowy i migreny

U osób cierpiących na migreny notuje się często znaczny niedobór koenzymu Q10. Migrenowe bóle głowy charakteryzują się obniżoną zdolnością przeskakiwania elektronów pomiędzy kompleksami enzymatycznymi. Przeskakiwanie to zachodzi głównie przy pomocy koenzymu Q10, a więc gdy jest go za mało, mogą pojawić się niepokojące dolegliwości bólowe. Czasem więc w terapii migreny oprócz leków standardowych warto zadbać również o uzupełnienie tego składnika.

Koenzym Q10 dla sportowców

Intensywny wysiłek fizyczny może skutkować niedoborem wielu cennych składników, w tym koenzymu Q10. W przypadku, gdy zapominamy o odpowiedniej regeneracji, zwiększa się aktywność wolnych rodników, co może sprzyjać przyspieszeniu procesów starzenia. W takim przypadku często dochodzi również do zaburzeń energetycznych, także w tkankach mięśniowych. W efekcie spada siła, a efekty treningów słabną.

1930940

Suplementacja koenzymu Q10 przyczyni się do prawidłowej pracy mitochondriów komórek mięśniowych. Składnik ten pomoże w zmniejszeniu profilu oksydacyjnego, co wpłynie na poprawę wydolności i wydajności podczas treningów. Stosowanie koenzymu Q10 sprzyja lepszej kontroli w zakresie układ nerwowy-mięśnie, dzięki czemu możemy osiągać lepsze i szybsze rezultaty w zakresie budowania masy mięśniowej. U sportowców zażywających koenzym zanotowano również mniejsze uczucie zmęczenia oraz zwiększenie progu tlenowego.

Koenzym Q 10 na skórę

1560007

Właściwości koenzymu Q10 wspomagające skórę należą do tych, z których produkt jest najbardziej znany. Spory procent populacji cierpi aktualnie na stres oksydacyjny, który może powodować stany zapalne na skórze. Koenzym Q10 wnikając głęboko w komórki skóry, pomaga redukować stres oksydacyjny w tkankach. Z badań wynika, iż koenzym Q10 przyczynia się również do łagodzenia objawów chorób i schorzeń skóry, takich jak:

• trądzik pospolity;
  • trądzik różowaty;
  • atopowe zapalenie skóry.

Koenzym Q10 a zdrowe płuca

Astma oraz przewlekła onturacyjna choroba płuc to schorzenia, które w wielu przypadkach wiążą się z występowaniem stresu oksydacyjnego. Jak napisałam wcześniej, koenzym Q10 sprzyja zredukowaniu tej dolegliwości nie tylko w komórkach skóry, ale w całym organizmie. Tym samym sprzyja zmniejszonej zachorowalności na podane choroby i pomaga utrzymać dobrą kondycję płuc.

Zonbacz: Fuleren C60 – innowacyjny sposób na wieczną młodość?

Koenzym Q10 – dawkowanie

Dzienna dawka koenzymu Q10 dla osoby dorosłej wynosi 90 mg-200 mg. Jeżeli stosujemy suplementy, najlepiej przyjmować je wraz z posiłkiem.

Działania niepożądane zdarzają się bardzo rzadko i wynikają zazwyczaj z przyjęcia zbyt dużej dawki składnika. Mogą objawiać się wzdęciami, bólami brzucha, odbijaniem lub zgagą.

Koenzym Q10 – przeciwwskazania

Koenzym Q10 może przyczynić się do obniżenia ciśnienia, dlatego niskociśnieniowcy przed rozpoczęciem suplementacji, powinni skontaktować się z lekarzem.

Opinie o koenzymie Q10

Koenzym Q10 to produkt, który zbiera w większości pozytywne opinie. Jego skuteczność potwierdzona została szczególnie w zakresie dbania o komórki skóry i działanie przeciwstarzeniowe. Coraz częściej po suplementy z koenzymem sięgają również sportowcy. Warto wiedzieć, że substancja ta ma więcej zdrowotnych właściwości i uzupełniać niedobory tego składnika, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jesteśmy na nie narażeni.

Czytaj też; Kwercetyna – występowanie i wpływ na zdrowie